Vállalkozásoknak Könyvelőknek
BLOG KATEGÓRIÁK

Azonnali fizetés – tudnivalók

2020. február 24.
Olvasási idő: 6 perc

2020. március 2-án indul az Azonnali Fizetési Rendszer. Összeszedtük, hogy a vállalkozásokat és az eBIZ felhasználóit ez hogyan érinti.

Mit jelent az Azonnali Fizetési Rendszer?

Az Azonnali Fizetési Rendszer a magyar bankszektor eddigi legnagyobb fejlesztése, amelynek köszönhetően a bankok azonnali fizetési szolgáltatást tudnak nyújtani ügyfeleik számára. Két nagy változást tapasztalhatnak az ügyfelek:

  • A március 2. után 10 millió forint alatti összegű, elektronikus úton indított egyedi belföldi forintátutalások az év minden napján, 0-24 órában, néhány másodperc alatt teljesülnek.
  • Az Azonnali Fizetés másik újdonsága, hogy elfelejthetjük a bonyolult számlaszámokat: ezentúl számlaszám helyett egy előre regisztrált másodlagos azonosítót: e-mail címet, telefonszámot vagy adószámot is megadhatunk azonosítóként.

Mik lehetnek a másodlagos azonosítók?

  • E-mail cím
  • Mobiltelefonszám
  • Adószám
  • Adóazonosító jel

A másodlagos azonosítókat a számlavezető banknál lehet regisztrálni.

Az ügyfelek számára egyszerű, de technikailag rendkívül összetett szolgáltatás indulását hosszú hónapok előkészítő munkája előzte meg a bankszektor szereplői részéről.

Milyen feltételek alapján teljesül az azonnali utalás?

Vállalkozások esetén ez a következőket jelenti:

  • A fizető fél számlája forint alapú.
  • A fizető fél fizetési számláról indítja az utalást.
  • A fizetés indítása elektronikus csatornán (netbank, Elektra, eBIZ) történik.
  • A fizetendő összeg maximum 10 millió forint.
  • Az utalás csak egy tételt tartalmaz. Ha egy utalási csomag több tételt tartalmaz, és azok aláírása egyben történik, akkor a tranzakció nem azonnali fizetésként teljesül.
  • Ha az utalás az OTP Bankon belül történik, akkor nincs összeghatár – de ez banktól függően változhat.

Amennyiben a fenti feltételek teljesülnek, akkor az utalás automatikusan azonnali fizetésként valósul meg. Az utalások díja az Azonnali Fizetés miatt nem változik, továbbra is az elektronikus utalásokra vonatkozó díjakat fogja felszámítani a bank. Ha az említett feltételek nem teljesülnek, akkor a tranzakció végrehajtása a hagyományos úton, hétköznap munkaidőben történik.

Egyéb információk:

  • Amennyiben az utalás indítását követő 20. másodpercen túl érkezik a kedvezményezett bankjához az utalási tétel, úgy az elutasításra kerül.
  • Másodlagos azonosító megadásával kizárólag azonnali átutalás kezdeményezhető, mely esetben a kedvezményezett neve és számlaszáma nem adható meg.
  • Azonnal utalás csak tárgynapi lehet. Rendszeres vagy az aktuális naptól eltérő, értéknap megadásával indított átutalás nem kezdeményezhető másodlagos azonosító megadásával.
  • Azonnali átutalás deviza számla és hitel számla esetén nem lehetséges.
  • Ha a fogadó fél számlája nem fizetési számla, hanem valamilyen speciális rendeltetésű számla (pl. hitelszámla, megtakarítási számla), akkor az utalás jóváírása a hagyományos módon történik.
  • Az azonnali átutalás nem kerül sorbaállításra.

Összefoglalva éjjel-nappal utalhatunk, néhány másodperc alatt teljesülnek az utalások és akár egy e-mail cím vagy telefonszám megadásával is lehet utalni a számlaszám megadása helyett, 10 millió Forintos értékhatárig.

eBIZ-esként ez hogyan érint?

Amennyiben a fent részletezett feltételek teljesülnek, akkor az eBIZ-ben indított utalások is azonnali fizetésként fognak teljesülni. Tehát az elutalt összeg az előírt néhány másodpercen belül jóváíródik a fogadó fél számláján, és erről a tranzakciót követően visszajelzést ad az eBIZ az utaló félnek. Ha a fenti feltételek nem teljesülnek, akkor nem az Azonnali Fizetés Rendszerén keresztül valósul meg az utalási megbízás.

További részletekről érdemes a számlavezető banknál érdeklődni.

LEGFRISSEBB
Egyéb, Hasznos, NAV bekötés

NAV-ra kész számlázás az eBIZ-zel!

Egyéb, NAV bekötés

Legyél Te is NAV-ra kész!

Hasznos, NAV bekötés

Hogyan regisztráljak a NAV Online Számla rendszerébe 2020-ban?

Akció

Segítség a nehéz időkben

Egyéb, Funkció

Teljesítési igazolás az eBIZ-ből

Egyéb

Maradj otthon a járvány időszaka alatt

NAV bekötés

Számlázás 2020 – megszűnik a kézi számlatömb?

Funkció

Számlatömb – egyedi számlasorszám használata

Ügyféltörténetek

Aki az eBIZ-ben nem lát előnyt, az szeret adminisztrálni

English

eBIZ by OTP Business Digital Finance Assistant