Vállalkozásoknak Könyvelőknek
BLOG KATEGÓRIÁK

Gyakran Ismételt Kérdések – Gy.I.K.

2018. március 10.
Olvasási idő: 27 perc

Ti kérdeztetek, mi pedig válaszolunk!

ÁLTALÁNOS KÉRDÉSEK

Hány céget regisztrálhatok az eBIZ-be?

Tetszőleges számú céget hozzáadhatsz a profilodhoz. A Cégválasztó menüből tudod kiválasztani, hogy melyik vállalkozásoddal kívánsz éppen dolgozni. Így egy profil alatt több cég pénzügyeit és számlázását is tudod kezelni.

Hogyan tudom bejelenteni a NAV-nak az eBIZ számlázó programot?

Az első számlakiállítást követő 30 napon belül szükséges lejelentened a NAV felé, hogy eBIZ számlázó programot használsz. Minden ehhez szükséges információt megtalálsz az alábbi linken: https://www.otpebiz.hu/online-szamlazo-lejelentes-informacio

A 2016-tól kötelező adóhatósági NAV ellenőrzési adatszolgáltatást tudja a program?

Igen, az eBIZ rendszer megfelel az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatásról szóló törvényi előírásoknak.

Tudom-e használni az eBIZ-t ha nincs OTP folyószámlám?

Igen, hozzáadhatod a cégedet OTP bankkapcsolat nélkül is. Ez esetben csökkentett funkcionalitáshoz férsz csak hozzá: feltöltheted a szállítói számláidat, kiállíthatsz hagyományos papír számlát, de banki tranzakciókat nem látsz, és e-számla kiállítást nem tudsz végezni.

Mi a teendő, ha nincs OTP direkt szerződésem, tudom nélküle használni az eBIZ-t?

Vagy OTP direkt szerződés szükséges ahhoz, hogy aktiválni tudd a bankkapcsolatodat, és az applikációt teljes funkcionalitásában használni tudd, vagy végezd el a NAV bekötést, így a banki funkciókat leszámítva tudod használni az eBIZ-t! Erről bővebben itt tájékozódhatsz!

Amennyiben rendelkezel már OTP vállalkozói folyószámlával, úgy csak az OTP Direkt szerződésed megkötése miatt kell befáradnod a legközelebbi OTP bankfiókba.

Ha még nincs OTP-s vállalkozói számlád, akkor az otpbusiness.hu oldalon tudod megnézni a számlacsomag ajánlatokat. Most akár 12 havi számlavezetési díjmentességet is kaphatsz!

Mit tegyek, ha a regisztrációkor a cégemet nem találom a legördülő listában?

Ha a céged nevének gépelése közben nem jelenik meg a megfelelő találat, a cégnév mezőbe az adószámodat is beírhatod, vagy begépelheted vállalkozásod pontos adatait.

A megváltozott cégadataimat milyen módon tudom átvezetni a programban?

A lenyíló főmenüben a CÉGEM / CÉGADATOK menüt válaszd ki, majd a szerkesztésre kattintás után tudod módosítani illetve kiegészíteni céged adatait.

Hogyan tudok felvinni az eBIZ-be nem OTP bankos folyószámlát?

A CÉGEM / BANKSZÁMLÁK menüben hozzáadhatsz más banki folyószámlát is. Később ezeket is kiválaszthatod számlakiállítás során. Mivel az ilyen bankszámlák nem aktív státuszúak, így tranzakciós történet és egyenleg nem frissül hozzájuk.

Szeretném ajánlani az eBIZ-t üzleti partnereimnek. Hogy hívjam meg őket?

Az eBIZ-ben rögzített vevőidet és szállítóidat a PARTNEREIM menüpontban szereplő partnerlistából közvetlenül is meg tudod hívni az eBIZ-be.

Elfelejtettem a jelszavamat. Mit tegyek?

A Bejelentkezési oldalon található Belépés blokk alatt, az Elfelejtett jelszó gombra kattintva igényelhetsz új jelszót, amelyet a regisztráció során általad megadott e-mail címre fogunk elküldeni neked.

FELHASZNÁLÓK

Miként hívhatom meg munkatársaimat a rendszerbe?

Ha bankkapcsolattal rendelkezik már a vállalkozásod, azaz összekötötted az eBIZ fiókot az OTP számlavezető rendszerével, akkor korlátlan számú munkatársadat hívhatod meg. Ehhez neked felhasználóként rendelkezned kell a felhasználó meghívási joggal. Munkatársak meghívása a regisztrációs folyamat utolsó lépéseként, vagy a későbbiekben a CÉGEM / FELHASZNÁLÓK menüben tehető meg.

Hogyan állíthatom be, hogy a munkatársam mihez férhet hozzá?

A CÉGEM/FELHASZNÁLÓK menüben a meghívás pillanatában vagy utólag bármikor állítható az egyes munkatársak jogosultsága. Választhatsz az előre beállított csomagokból (operatív munkatárs / vezető munkatárs), de egyénre is szabhatod a „jogosultságok részletes beállítása” opcióval.

Szeretném, ha kollégám/könyvelőm is hozzáférne az eBIZ-es fiókomhoz. Hol lehet ezt beállítani?

Ha bankkapcsolattal rendelkezik már a vállalkozásod, azaz összekötötted az eBIZ fiókot az OTP számlavezető rendszerével, akkor könyvelődet is meghívhatod a CÉGEM / FELHASZNÁLÓK menüben tehető meg.

Ha több cégben is felhasználó vagyok, mindig ugyanazt a jogosultságot használhatom?

Cégenként egyedileg kerülhet beállításra az egyes felhasználók jogosultsági köre. Az adott vállalkozás admin vezetője (vagy a felhasználók szerkesztésére jogosult személy) szerkesztheti a jogokat a CÉGEM/FELHASZNÁLÓK menü alatt.

ELŐFIZETÉSI CSOMAGOK, ÁRAK

Mennyibe kerül az eBIZ a promóciós időszak után?

Az eBIZ a regisztrációt (bankkapcsolat létrehozását) követő első 90 napban 0 forintos havidíj mellett kipróbálható teljes funkcionalitásában. A 90 napos promóciós időszak végéig választhat majd előfizetési csomagjaink közül, melyek az alábbiak:

  • Standard csomag: 1,790 forint + ÁFA / hó
  • PRO csomag: 2,790 forint + ÁFA / hó (a Standard csomaghoz képest több extra funkcióval is bővítve)
  • Free csomag: 0 forint + ÁFA / hó (csökkentet funkcionalitással, és a kényelmi szolgáltatások nélkül)

A csomagok tartalmáról részletesen itt tájékozódhatsz: https://www.otpebiz.hu/arak/. A fenti csomagok bármelyike esetén korlátlan számban állítható ki ingyenesen elektronikus számla (abban az esetben ha az OTP banki kapcsolat létrehozásra került vagy megtörtént a NAV bekötés eBIZ felületén).

Hogyan kapom meg az előfizetésemről a számlát?

Minden számlázási időszak (30 nap) elején elektronikus számlát kapsz az eBIZ Beérkező fiókodba céged következő havi eBIZ előfizetéséről, amelyet a felületről el is utalhatsz.

Hol tudom megváltoztatni előfizetési csomagomat?

Cégedre vonatkozó eBIZ előfizetési csomagodat az ELŐFIZETÉSEM menüpontban tudod megváltoztatni.

Mobiltelefonról/tabletről szeretném elérni az eBIZ-t, van rá lehetőség?

Az eBIZ webes applikáció mobiltelefonra és tabletre is optimalizálva van. Az eBIZ mobil applikációt pedig iOS és Android-os készülékre tudod letölteni.

SZÁMLÁK

Hogyan kell rögzíteni szállítói számlát a számítógépemről?

A SZÁMLÁIM nézetben kattints az „Új számlát töltök fel” gombra.  A számla képét tallózással vagy drag & drop művelettel hozd be, majd rögzíts a szükséges adatokat.

Közvetlenül hogyan lehet szállítói számlát beküldeni az eBIZ fiókomba?

A BEÉRKEZŐ FIÓK bal felső sarkában található céged dedikált eBIZ e-mail címe, amelyre kattintva vágólapra másolhatod azt. Erre a címre kívülről küldhetsz be számlát, de beszállítói partnereidnek is megadhatod. Ha ide érkezik számla, arról az alkalmazáson belül is értesülsz, és emellett e-mailben is értesítünk.

Tévesen felvitt szállítói számlát tudok törölni?

Igen, a manuálisan rögzített bejövő számlát a SZÁMLAMŰVELETEK alatt található „Törlöm a számlát” opcióval kitörölheted.

Nem jó minőségű képpel töltöttem fel a szállítói számlát. Lecserélhetem a képét?

Igen. Válaszd ki a számlát, és a számlaképen található frissítés ikonra kattintva kiválaszthatod az új képet, ezzel az eredetit lecseréled.

Mit kell tennem a BEEÉRKEZŐ FIÓKban lévő számláimmal?

A BEEÉRKEZŐ FIÓK-ban lévő számlákat elfogadhatod vagy elutasíthatod. Az elfogadott számlát ezt követően fel kell dolgoznod és rögzítened annak adatait.

Telefonomról lefotózhatom a szállítói számlámat?

Igen az eBIZ mobil applikáció segítségével készíthetsz fotót a számláról, amelyet a mobilappban fel is dolgozhatsz. Ha inkább a webes felületen szeretnéd rögzíteni a számla adatait, úgy be is küldheted a BEÉRKEZŐ FIÓK-odba.

Hogyan tudom letölteni a számláimat?

A SZÁMLÁIM oldalon tudod kijelölni azokat a számlákat, amelyeket letölteni szeretnél, majd a „Kijelöltek letöltése” gombra kattintva elvégezheted a letöltést, egyszerre legfeljebb 20 tétel erejéig.

Hogyan tudok egy vagy több számlát gyorsan megtalálni?

A SZÁMLÁIM oldalon a Bejövő számlák vagy a Kimenő számlák aloldalon a szűrők segítségével a számlák lejárata alapján tudod szűkíteni a találatok számát, sorrendbe tudod állítani számláidat a partnerek neve, a számlák státusza vagy a dátumok alapján.

Az elektronikus számlát időpecséttel kell ellátni. Erről nekem kell gondoskodnom?

Nem, az eBIZ rendszerben kiállított számláid már rendelkeznek az elektronikus időpecséttel és digitális aláírással a megfelelő tanúsítványokkal, így megfelelnek a hatályos magyar jogszabályi követelményeknek.

Számla rögzítésekor nem találom a partner nevét a keresőben. Mit tehetek?

Előfordulhat, hogy az Opten kereső nem kínálja fel a kívánt cégnevet, gyakran megoldás, ha a cégnév mezőbe a partner adószámát írod be. Ha erre sincs találat, akkor a kereső alján található, manuálisan adom meg a cégadatokat opcióval vidd fel a vevőt vagy a szállítót.

Hol tudom ellenőrizni, hogy a számlámat kiküldtem-e?

Az adott számlára kattintva a számlakép felett láthatod a számla kiküldés státuszát. Megnézheted, hogy mikor, milyen e-mail címekre, és céged melyik felhasználója által lett kiküldve a számla vagy a fizetési emlékeztető.

Hogy tudom újraküldeni a számlát?

Az adott számlára kattintva a számlakép felett láthatod a számla kiküldés státuszát. A számla küldése / számla újraküldése opció választásával hívhatod meg a számlaküldés űrlapot.

Deviza alapú számlát tudok készíteni?

Igen, az eBIZ rendszerben közel 20 féle devizában van lehetőséged számlát kiállítani.

Külföldi vevőm részére angol vagy német nyelvű számlát küldenék. Lehetséges?

Igen, a számlakiállításkor a számla nyelve beállítható. Angol és német nyelvek közül választhatsz.

Könyvelőm azt kéri, hogy az e-számláimat kinyomtatva (papíron) juttassam el hozzá. Megtehetem ezt?

Az eBIZ-ben előállított e-számláidat ki tudod nyomtatni a könyvelőd részére, de egyszerűbb és környezetkímélőbb megoldásként javasoljuk, hogy hívd meg céged könyvelőjét is az eBIZ rendszerbe, így egy gombnyomással el tudja érni és ki tudja exportálni céged számláit, csakúgy mint az eBIZ-be regisztrált céged OTP-s bankszámla kivonatot.

Az eBIZ fiókomban mennyi ideig érem el az általam kibocsátott elektronikus számlákat?

Az eBIZ-ben kiállított elektronikus számláidat a törvényben szabályozott ideig, azaz nyolc évig archiváljuk, ez idő alatt elérhetőek lesznek számodra is, előfizetési csomagtól függetlenül!

Díjbekérőt / Pro forma számlát tudok kiállítani?

Díjbekérőt az eBIZ felületén van lehetőség kiállítani, majd abból egy egyszerű művelettel “Díjbekérőből számla” készítheted el, fizetést követően a számlát.

Elrontottam a számlám, hogy tudom sztornózni?

Kattints ki a téves számlára! A számlaképen szereplő SZÁMLAMŰVELETEK menüből válaszd a „Sztornózom” opciót. Az eredeti számla sztornózott státuszt kap.

Hasonló számlát szeretnék kiállítani mint korábban. Van lehetőségem másolni?

Kattints a másolni kívánt számlára! A számlaképen szereplő SZÁMLAMŰVELETEK menüből válaszd az „Új számla megegyező adatokkal” opciót. Csak az eredetitől eltérő mezőket szükséges megváltoztatnod.

Hogy tudok eredeti és másodpéldányt nyomtatni a hagyományos papíralapú számlámról,

A hagyományos papíralapú számlák esetében már nem szükséges az eredeti példány sorszámozása valamint az eredeti és másolati példányok megkülönböztetése sem. ​2010.04.01-től megszűnt a számla példánysorszámozása, vagyis az ezt követően kiállított számlákra már egyáltalán nem kell feltüntetni, hogy 2-es, 3-as példány. Azok a számlázó programok, melyek továbbra is példányszámozzák a számla példányait még a régi – és nem a legújabb jogszabályok – szerint működnek. Jelenleg nincs olyan szabály, ami arra kötelezné a számla kiállítóját, hogy a számlán feltüntesse, hogy az összesen hány példányban készült. Leporellóra vagy blokkméretű papírra nyomtatott számláknál találkozhatunk ilyen jellegű feliratokkal, de ettől függetlenül ez nem kötelező tartalmi eleme a számlának, így nem szükséges ráírni. 2010.09.27-től nem kell feltüntetni a számlán, hogy az eredeti vagy másolat.

ÁTUTALÁSOK, FIZETETTSÉG

Nem számlához kapcsolódó utalásokat (pl. bér- vagy adó  utalás) hogyan tudok felvinni?

Az ÁTUTALÁSOK menüben kattints a „További utalási tételt adok hozzá” gombra, válaszd ki, hogy adó- bér- vagy egyéb típusú tranzakciót akarsz előkészíteni, majd töltsd ki az utaláshoz szükséges adatokat. Állítsd be a határidőt, amíg az utalást csomagba kell tenned.

Szállítói számláimat az eBIZ rendszeren belül ki tudom egyenlíteni?

Igen, amennyiben OTP-s vállalkozói bankszámlával rendelkezik a céged, a számládat utalási csomagba teheted, majd aláírhatod az utalást. Utalási csomagot a SZÁMLÁIM oldalról vagy az ÁTUTALÁSOK / UTALANDÓ TÉTELEK menüből indítva tudsz összeállítani.

Hogyan jelölhetem leggyorsabban, ha a számlám kifizetésre került?

A számlalista státusz mezőjében a fizetésre váró ikont egy mozdulattal átállíthatod fizetettre.

Hogyan jelölhetem, hogy milyen módon került kifizetésre a számlám?

A számlát a „Fizetés módját jelölöm” opcióval összepárosíthatod a megfelelő banki tranzakcióval vagy az egyéb fizetési módok valamelyikével.

Mi az eBIZ gyorsfizetés?

A kiküldött számláidra rákerül automatikusan a gyorsutalás fizetési link abban az esetben, ha a számlán szereplő vevőd OTP vállalkozói folyószámlával rendelkezik. Ez esetben a vevőd néhány kattintással az emailből indítva el is utalhatja a számlád ellenértékét, amiről te értesítést is kapsz az eBIZ-ben.

Vevőm bankkártyával is kifizetheti a számlámat gyorsfizetéssel?

Igen, abban az esetben, ha te, mint számlakibocsátó az eBIZ-zel kötöttél virtuális POS szerződést. Ha érdekel ez a lehetőség, írj az info@otpebiz.hu címre

Kinek van joga utalást aláírni ez eBIZ-ben?

Az eBIZ-ben az aláírási jogok külön nem állíthatóak. Az OTPdirekt szerződésben meghatározott személyeknek van utalási joguk, a szerződés szerinti mértékben. Fontos tudni, hogy egy felhasználó az eBIZ-ben csak akkor írhat alá utalást, ha a vállalkozáshoz tartozó OTPdirekt azonosítóval és jelszóval létrehozta saját bankkapcsolatát.

KÖNYVELŐI FUNKCIÓK

Milyen módon lehet könyvelői anyagokat letölteni?

A számlákról és a bankkivonatokról a KÖNYVELŐI menüben tud export fájlt készíteni a könyvelőd, csv, pdf illetve könyvelő porgrammal kompatibilis formában. Jelenleg ezekkel a könyvelő programokkal lehetséges kompatibilis formátumban kinyerni a file-okat:

  • RLB 60
  • RLB 60 Kettős
  • Kulcssoft
  • Infotéka
  • Nagy Machinátor
  • Hessyn
  • Naturasoft

Folyamatosan bővítjük a kompatibilis formátumok körét.

Elérheti egy felhasználó a könyvelői funkciókat, ha nem könyvelőként lett meghívva?

Igen, ehhez arra van szükség, hogy a cég admin vezetője a CÉGEM / FELHASZNÁLÓK menüben az adott felhasználó szerkesztésével a jogosultságok részletes beállításával aktiválja a könyvelői jogokat.

Könyvelőm részére kérdést tennék fel egy számlára vonatkozóan. Hol tehetem meg?

A számlát válaszd ki. A számlakép feletti „Megjegyzést fűzök a számlához” opciót válaszd. A korábbi megjegyzések is itt olvashatóak.

Könyvelőm hogy tudja előkészíteni az adó utalásaimat?

A KÖNYVELÉS / UTALÁSI LISTA nézetben a „További utalási tételt adok hozzá” gomb segítségével viheti fel a könyvelő az utalandó adó- és bérjellegű tételeket.

Gyakran Ismételt Kérdések – Gy.I.K.
3.9 (77.5%) 8 szavazat
LEGFRISSEBB
Funkció, Hasznos

Bemutató és oktató videók – DEMO VIDEO

Frissítés

Szeptemberi rendszerfrissítés

Hasznos

Könyvviteli szolgáltatók továbbképzési kötelezettsége

Hasznos

Számlázó program váltás 2018/2019

Funkció, NAV bekötés

Ingyenes e-számla az eBIZ-ben

Funkció

Automata összepontozás

NAV bekötés

Átlátható NAV adatszolgáltatás az eBIZ-ben

Hasznos, NAV bekötés

NAV adatszolgáltatás tapasztalatok

NAV bekötés

BREAKING NEWS – 1 hónap türelmi időt ad a NAV, de…!

Hasznos

A számlázóprogramok lassan véget vetnek a postára rohangálásnak – Nagy Könyvelőteszt II.