Vállalkozásoknak Könyvelőknek
BLOG KATEGÓRIÁK

NAV adatszolgáltatás tapasztalatok

2018. július 19.
Olvasási idő: 12 perc

2018. július 1-től életbe lépett a NAV adatszolgáltatáshoz gyűjtöttünk össze mindent, amit tudni kell: Mik lehetnek a regisztrációkor felmerülő buktatók? Mikor milyen számlát kell beküldeni (előlegszámla, sztornószámla)? Mikor kell hivatkozni egy korábbi gazdasági eseményre?…

Sok-sok tapasztalatot gyűjtöttünk össze a felhasználói visszajelzésekből, melyeket összegyűjtve reméljük segítünk Neked is, hogy a kötelező NAV adatszolgáltatás gördülékeny legyen.

NAV Online Számla regisztráció

A NAV Online Számla rendszerében kell elindítani a regisztrációt, melynek lépéseit korábbi blogpostunkban részletesen, képernyőfelvételeken keresztül bemutattuk.

1. Regisztráció a teszten

Amennyiben a Google keresőből indítjuk el a NAV Online Számlába történő regisztrációt, akkor a Google a teszt rendszer linkjeit fogja listázni:

Az első három helyen a NAV teszt rendszerét (https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/) dobja fel a Google. Amennyiben valaki ott kezd el regisztrálni, úgy annak nem lesz érvényes a regisztrációja.

A helyes URL: https://onlineszamla.nav.gov.hu/

2. Technikai felhasználó adatok megadása az eBIZ-ben

A online számlázó program NAV összekötésekor, amikor megadjuk a technikai felhasználó adatait, valamint az XML kulcsot, akkor nem minden esetben szokott működni a “kimásolom-bemásolom”, CTRL+C és CTRL+V módszer. Amennyiben hibaüzenetet kapunk, hogy a NAV összekötés sikertelen, akkor érdemes megpróbálni “bepötyögni” a kért adatokat, ugyanis sokszor ez után már sikeresen megtörténik a NAV összekötés.

Előfordulhatnak elírások az XML kulcs másolásakor, ezért itt egy kis segédlet, hogy melyik karakter mit jelent a NAV XML kulcsnál:

  • 0 (nulla)
  • O (nagy o)
  • I (nagy i)
  • l (kis L)

Ezeknél a karakterekkel fordulhatnak elő elírások, emellett, ahogy korábban írtuk, a másolás- beillesztésnél is figyelni kell a pontos kijelölésre!

3. Van jogosultságunk?

A NAV Online számla oldalon ellenőrizzük, hogy a technikai felhasználó megnyitásával a jogosultságok engedélyezve vannak-e. Tehát a technikai felhasználónál ezek a mezők pipálva kell, hogy legyenek:

4. Csoportos adószámunk van?

Amennyiben csoportos adószámunk van, akkor a NAV Online Számla felületén a csoportos adószámmal kell regisztrálni. Ezután az eBIZ-ben a csoportos és egyéni adószámot is meg kell adni minden cégre külön-külön!

5. Adószám egyezőség

Ha még mindig hibát tapasztalunk, akkor érdemes ellenőrizni, hogy az eBIZ-ben megadott és a NAV-nál szereplő adószám megegyezik-e! Az első 8 számjegy kell!

NAV adatszolgáltatás

Sikeresen összekötöttük az online számlázónkat a NAV-val és elérkezett az idő, hogy adatszolgáltatásra kötelezett számlát kell kiállítanunk. Ekkor több üzenetet is kaphatunk az eBIZ-ben a NAV-tól:

1. Sikeres adatszolgáltatás

A számla adatait sikeresen befogadta a NAV:

2. Folyamatban

A beküldést követően meg kell várnunk, amíg a NAV jelzi az eBIZ-nek, hogy az adatszolgáltatás sikerült-e vagy hiba lépett fel az adatszolgáltatás során. Ekkor a “FOLYAMATBAN” ikon látható az eBIZ felületén:

3. Sikertelen adatszolgáltatás

A számlakiállítást követően 72 alkalommal próbáljuk meg beküldeni a számla adatait a NAV-nak. Amennyiben az ötödik alkalommal sem sikerül beküldeni a számla adatait, akkor az alábbi hibaüzenetet adjuk. A hiba oka, hogy a NAV Online Számla rendszere nem elérhető. Ekkor lehetősége van a felhasználónknak újra megpróbálni beküldeni a számlát, vagy a NAV Online Számla felületén manuálisan felvinni az adatokat:

Amennyiben a hiba abból adódik, hogy a számlán formai hiba van és sztornózni kell a számlát, akkor erre is felhíjuk a figyelmet! Természetesen megjelenítjük a NAV-tól kapott hibaüzenetet is:

4. Sikeres, de hibás számla

Előfordulhat, hogy a számla adatait a NAV sikeresen befogadta, de a számla valamilyen okból kifolyólag hibás. Ekkor az alábbi üzenetet adjuk:

Ebben az esetben azt javasoljuk, hogy a számla legyen sztornózva és helyette egy új, javított számlát készítsünk!

FONTOS: lehetőségünk van leellenőrizni magunkat a NAV Online Számla rendszerében, ahol belépést követően a “Számlák” fül alatt megtekinthetjük a számlázó programmal beküldött számláinkat!

Mikor mit kell küldeni a NAV-nak?

Sok esetben hivatkoznunk kell korábbi gazdasági eseményre (számlára) egy adatszolgáltatásra kötelezett számla kiállításakor, hogy a NAV lássa Természetesen az eBIZ-ben ez könnyen megoldható.

Megpróbáltuk érthetően összeírni, hogy mely esetben is kell a NAV-nak beküldeni a számla adatokat, valamint mikor mire kell hivatkozni.

Sztornó számla adatszolgáltatás

Milyen esetekben kell az eredeti számlára hivatkozni? Ha a számlázó programban sztornózunk egy számlát és újra kiállítjuk, az új számlában hivatkozni kell a korábbi számlasorszámra?

Az Áfa tv. 168. § (2) bekezdése számlával egy tekintet alá eső okiratnak tekinti az olyan okiratot, amely adott számlára hivatkozva, annak adattartalmát módosítja (ide értendő az érvénytelenítés, sztornírozás is). A számlával egy tekintet alá eső okiratnak legalább az Áfa tv. 170. §-ában meghatározott adatokat tartalmaznia kell, így többek között az arra a számlára való hivatkozást is, amelynek adattartalmát az okirat módosítja. Tehát az Áfa tv. szerint az eredeti számlára való hivatkozást az eredeti számla bármely adatát módosító – számlával egy tekintet alá eső – okiratnak tartalmaznia kell. Mivel az eredeti számlát érvénytelenítő, sztornírozó (számlával egy tekintet alá eső) okirat minden esetben módosítja az eredeti számla adatait, az érvénytelenítő, sztornó számlának minden esetben hivatkoznia kell az eredeti számlára.

Számla érvénytelenítése, sztornírozása és új számla kiállítása esetén nem az alkalmazott technika határozza meg, hogy az új számlának is hivatkoznia kell-e az eredeti számlára, hanem az, hogy azzal az eredetileg kibocsátott számla bármely adata módosult-e. Azt, hogy az új számla tartalmában az eredeti számlát módosító – számlával egy tekintet alá eső – okiratnak minősül-e, alapvetően a számlázó programot alkalmazó (és nem a számlázó program) tudja meghatározni.

Például:

  • A számla kiállítása lezárása után, de a számla kibocsátása előtt az adóalanyhoz értesítés érkezik a vevő címének változásáról. Ezt figyelembe véve az adóalany már nem bocsátja ki a kiállított számlát, csak a számlázó programban érvényteleníti azt, és új számlát állít ki, amelyen már a vevő új címe szerepel. Mivel ebben az esetben a hibás számla kibocsátására nem került sor, az új számla az eredeti számla szerepét tölti be, annak nem kell a sztornírozott számla sorszámára hivatkoznia.
  • A vevő jelzi, hogy a kapott számlán hibás teljesítési időpont szerepel. Az adóalany a vevő jelzését elfogadva érvényteleníti a számláját és új számlát bocsát ki, helyes teljesítési időponttal. Ebben az esetben az új számla kibocsátására az eredeti számlán szereplő hibás teljesítési időpont javítása céljából került sor, ezért az eredeti számlára az új számlának is hivatkoznia kell.

Cikkünket folyamatosan frissítjük – amint valamilyen hasznos és a számlakibocsátók számára érdekes dologgal találkozunk

Szeretnél NAV-ra kész lenni és biztonságosan számlázni?

Regisztrálj az eBIZ-be és intézd céges pénzügyeid egy helyről!

Aktiváld eBIZ fiókod és használd ki a szuper funkciókat!

További kérdésed, észrevételed van? Fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken: info@otpebiz.hu vagy +36 1 366 6567

Tetszett a cikk, hasznosnak gondolod? Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel, nekik is hasznos lehet!

NAV adatszolgáltatás tapasztalatok
5 (100%) 3 szavazat
LEGFRISSEBB
Funkció, Hasznos

Bemutató és oktató videók – DEMO VIDEO

Frissítés

Szeptemberi rendszerfrissítés

Hasznos

Könyvviteli szolgáltatók továbbképzési kötelezettsége

Hasznos

Számlázó program váltás 2018/2019

Funkció, NAV bekötés

Ingyenes e-számla az eBIZ-ben

Funkció

Automata összepontozás

NAV bekötés

Átlátható NAV adatszolgáltatás az eBIZ-ben

NAV bekötés

BREAKING NEWS – 1 hónap türelmi időt ad a NAV, de…!

Hasznos

A számlázóprogramok lassan véget vetnek a postára rohangálásnak – Nagy Könyvelőteszt II.

Hasznos, NAV bekötés

Hogyan regisztráljak a NAV Online Számla rendszerébe?