Vállalkozásoknak Könyvelőknek
BLOG KATEGÓRIÁK

Legyél Te is NAV-ra kész!

2020. június 9.
Olvasási idő: 9 perc

FRISSÍTVE: A NAV által szeptember 30-ig adott türelmi idő (részletek itt ) hamarosan lejár, október elsejétől komoly büntetésre – akár 500 000 Ft is lehet számlánként – számíthat az, aki elmulasztja az adatszolgáltatást.

Ha az BIZ-be regisztrálsz, automatikusan megoldja helyetted a NAV adatszolgáltatást!

Közeledik a határidő, amikor a számlák értékétől függetlenül kötelező a számlaadatokat továbbítani a NAV-nak.

A változásokról röviden:

  • július 1-jétől a legtöbb magyar adószámmal rendelkező adóalany (vállalkozások, egyéni vállalkozók, stb.) részére kiállított számlát le kell jelenteni a NAV felé.
  • Amennyiben eBIZ-es ügyfélként beállítottad már a NAV kapcsolatot, az eBIZ automatikusan lejelenti az érintett számlákat.
  • A NAV bekötés részleteiről itt olvashatsz bővebben.

Változó szabályok

A legtöbb vállalkozó ügyfelünk már valószínűleg tudja, hogy 2020. július 1-től a belföldi adóalanyok számára kiállított számlák esetében megszűnik a 100 000 Ft értékhatár, így ezután a legtöbb belföldi adóalany részére kiállított számláról adatot kell szolgáltatni az adóhatóság felé. Mindezt függetlenül attól, hogy a számla kiállítója esetlegesen alanyi adó mentes, KATÁ-s egyéni vállalkozó, egyesület, alapítvány vagy adószámmal rendelkező magánszemély. Tehát

nemcsak az értékhatár szűnik meg, hanem az eddiginél bővebb lesz az adatszolgáltatásban érintett adóalanyok köre.

Adóalanynak minősül mindenki, aki 11 jegyű – : xxxxxxxx-y-zz felépítésű – adószámmal rendelkezik. Ide tartozik minden egyéni és társas vállalkozás (cégek), önkormányzat, egyesület, stb. A magánszemélyek és a külföldi partnerek részére kiállított számlákat egyelőre nem, csak 2021. január 1-jétől kell majd jelenteni.

Adatot szolgáltatni a NAV Online Számla rendszerén keresztül kell. És bár elvileg ezeket az adatokat kézzel is be lehet gépelni a NAV rendszerébe, ez nemcsak rendkívül időigényes folyamat, de több számla esetén a tévesztés kockázata sem elhanyagolható. Ráadásul az adatszolgáltatás határideje is elég szűk: alapesetben 4 nap, de 500 000 Ft feletti ÁFA tartalmú számla esetén 1 napon belül le kell jelenteni az adatokat.

NAV-ra kész, NAV álló, NAV barát, NAV kompatibilis…..

Az online számlázóprogramok a kiállított számlák adatait automatikusan elküldik a NAV-nak. Az adatszolgáltatás azonban csak akkor történik meg ha a felhasználó az online számlafiókját összekapcsolta a NAV Online Számla-regisztrációjával.

 eBIZ ügyfélként mi a teendőd?

Ha az eBIZ-t online számlázásra használod és már beállítottad a NAV adatszolgáltatás, nincs más teendőd. Az eBIZ rendszere július 1-től már nem veszi figyelembe a 100 000Ft-os értékhatárt, automatikusan továbbítja az összes szükséges adatot a NAV-nak. Ügyfelünként nincs szükség semmilyen extra beállításra. A Beállítások/NAV menüpontban láthatod a NAV bekötésed státuszát (NAV kapcsolat aktív), illetve a Számláim menüpontban ellenőrizhető a NAV beküldés státusza az adatszolgáltatásra kötelezett számlák esetében.

Azoknak az eBIZ ügyfeleknek, akik még nem rendelkeznek NAV adatkapcsolattal, érdemes minél hamarabb ezt beállítaniuk. Július 1-től ugyanis minden, az eBIZ-en keresztül kiállított számla esetében előfeltétel lesz a NAV bekötés megléte,

ennek hiányában belföldi adóalany részére nem fogsz tudni számlát kiállítani az eBIZ rendszerén keresztül (papírszámlát sem!).

Mi fán terem a NAV bekötés?

Ahhoz, hogy összekösd eBIZ fiókodat a NAV-val, elsőként regisztrálni kell a NAV Online Számla rendszerében. A NAV regisztrációhoz viszont már rendelkezned kell Ügyfélkapu hozzáféréssel.

A NAV Online Számla regisztrációs folyamat végén kapni fogsz egy xml aláírókulcsot illetve cserekulcsot. Az eBIZ fiókodba belépve a Beállításaim/NAV menüpontban a Hozzáadom az aláírókulcsot gombbal lehet megadni a szükséges adatokat: Felhasználónév, Felhasználó jelszó, XML aláírókulcs, XML cserekulcs. Ezeket elmentve a rendszer jelzi Neked a sikeres beállítást.

A részletes lépésekről ide kattintva tudsz tájékozódni.

Tehát röviden a folyamat lépései:

  • Ügyfélkapu regisztráció
  • NAV Online Számla regisztráció
  • NAV Online Számla rendszerben létrehozott XML kulcs megadása az eBIZ felületén

Szerencsére a NAV-bekötést nem kell többször elvégezni, a fenti folyamatot követően minden kiállított számlád adatát a rendszerünk automatikusan továbbítja a NAV felé, melyet a Számláim menüpontban ellenőrizhetsz is.

Türelmi idő, de csak feltétellel

Az adóhatóság annyi könnyítést ad a vállalkozásoknak, hogy szeptember 30-ig – a türelmi idő alatt – egyelőre nem bírságol. De ezt csak bizonyos feltételekkel teszi, ezekről részletesen ide kattintva olvashatsz.

Amit még tudni érdemes

2021 január 1-től az adatszolgáltatási körbe bevonják a magánszemélyek és külföldi vevők részére kiállított számlákat is, tehát lényegében minden kiállított számla adatait be kell majd küldeni az adóhatóságnak. Érdemes tehát minél hamarabb elindítani ezt a többlépcsős folyamatot.

Szeretnél NAV-ra kész lenni és biztonságosan számlázni?

Regisztrálj az eBIZ-be és számlázz, utalj, intézd céges pénzügyeid egy helyről!

További kérdésed, észrevételed van? Fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken: info@otpebiz.hu vagy +36 1 366 6567

 

Tetszett a cikk, hasznosnak gondolod? Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel, nekik is hasznos lehet!

 

LEGFRISSEBB
Egyéb, Hasznos, NAV bekötés

NAV-ra kész számlázás az eBIZ-zel!

Hasznos, NAV bekötés

Hogyan regisztráljak a NAV Online Számla rendszerébe 2020-ban?

Akció

Segítség a nehéz időkben

Egyéb, Funkció

Teljesítési igazolás az eBIZ-ből

Egyéb

Maradj otthon a járvány időszaka alatt

Hasznos

Azonnali fizetés – tudnivalók

NAV bekötés

Számlázás 2020 – megszűnik a kézi számlatömb?

Funkció

Számlatömb – egyedi számlasorszám használata

Ügyféltörténetek

Aki az eBIZ-ben nem lát előnyt, az szeret adminisztrálni

English

eBIZ by OTP Business Digital Finance Assistant